Varför content marketing?

Målet med content marketing är att informera dina kunder om det som intresserar dem. Du visar att ditt företag kan sin grej, att din expertis är trovärdig. Samtidigt låter du kunden själv att göra valet om din produkt eller tjänst passar hennes behov. Om du är tillräcklig bra sprids ditt innehåll via sociala medier utan att du lyfter ett finger. Det har bevisats många gånger att innehållsmarknadsföring är mer effektiv än bred oönskad reklam som ofta upplevs påträngande.

Content marketing illustration

Video är bäst på content marketing

Video är ett oslagbart medel för innehållsmarknadsföring. Bara att din video är på YouTube möjliggör dig tillgång till andra största sökmotor i världen och tredje strösta sociala nätverk.

Video är mer engagerande, lättare att minnas, mer övertygande. En video kommer man ihåg även en månad efter att man sett den. Inget innehåll på webben har samma genomslagskraft, potential till spridning eller ommedelbar övertygande effekt.

Kickstarter rekommenderar till sina startups att använda video som den bästa vägen att introducera dem själva, deras affärsidé och relevant problematik.

Finns det nackdelar?

Jodå. Så klart finns det fallgropor som man borde undvika. Gör inte en video bara för att. Det har ingen mening att skapa en animerad film om du inte har något intressant att säga. Du kan lätt skada ditt varumärke.

Video är tidsbunden. När den är färdig så är den svår att uppdatera och göra ändringar. Den har sin livstid. Väljer du att göra en film om ett konkret tema kommer den kanske att sluta vara aktuell om några månader. Det är viktigt att överväga relationen mellan kostnad, effekt och livslängd på din content marketing video.

Kan du övertyga chefen? Content marketing video uppfattas fortfarande som ett nytt verktyg för många marknadschefer. Många vågar inte satsa på något som de inte testat innan. Främst om kostnaden uppfattas som hög. Ta hjälp av exempel och visa andra företag som lyckades.

Möjligheter och tips

  • upplysa om problematiken ditt företag löser med en explainer video på din hemsida
  • ha en kanal/blogg på YouTube
  • gör en FAQ i form av animerad infografik eller film
  • skapa utbildningsfilmer för dina anställda och intressenter
  • engarera din publik på sociala medier genom att dela en video om ett aktuellt tema