Infografik som hjälpmedel eller content marketing

Informationsgrafik presenterar data, process, koncept eller en idé snabbt och tydligt. En bra infografik visar bärande data utan att leda uppmärksamheten bort från innehållet med flashiga detaljer eller skrikande design. Den uppmuntrar till jämförelse, eftertanke och kan vara åsiktsbyggande. Enkelheten är viktig. Tänk på hur kartor för tunnelbanesystem fungerar världen runt. Smidigare än så går det knappt.

Innehållsmarknadsföring är inte lika med mycket text. Tvärtom. Publiken uppfattar bilder och grafik snabbare och delar den vidare betydligt oftare än bara text.

Infografik om infografik

De fyra stora cirklarna i venndiagrammet

Det finns fyra faktorer att tänka på: data, design, story och spridning. Utan data finns det ingen infografik. Försök inte att hitta på något bara för att. Du kan allvarligt skada ditt varumärke. Välj viktig information som din publik kommer att ha praktisk nytta av eller som är väsentlig för att stödja ditt budskap. På så sätt får du spridning utan att behöva tjata.

Visa så slipper du berätta!

Designen är underordnat syftet. Grafiken ska ha korrekt hierarkisk system och ett logiskt flöde. Gör inte för mycket, försök inte säga allt på en gång. Då blir designen lätt plottrig och förvirrande. Vill du att grafiken ska kopplas till ditt varumärke? Eller kanske vill du förklara ett koncept utan att det ska nodvändigtvis kopplas till ditt företag. Din grafiska profil är ditt underskrift.

Infografiken ska ha början, mitt och slut. Storyn gör informationen lättsmält, skapar engagemang och motiverar till spridning. Genom att välja ett kompakt format underlättar du spridningen. Tänk på mobila användare.

Varför ska du använda infografik
i din marknadsföring?

Bra infografik

  • gör torr information tilltalande
  • lyfter fram relationer mellan data och skapar en AHA-upplevelse
  • förenklar och förklarar
  • fångar uppmärksamhet
  • håller uppmärksamhet
  • fungerar i övertygande syfte, engagerar publiken
  • är lättillgänglig och flexibel när det gäller kommunikationskanal
  • är lättare att minnas
  • sprids smidigt

Det ultimata argumentet är dock: Det är trettio gånger mer sannolikt att man tittar på en infografik än att man läser en artikel. Så även om du inte läst denna text så tittade du säkert på bilden ovan. Är du trots allt sugen på att läsa mer? Smashing Magazine vet hur man ska göra.